۱۴۰۰ خرداد ۱۵, شنبه

جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات: سن مصرف سیگار به ۱۲ سال رسید

 استان‌وایر - دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات با اشاره به اینکه حدود ۸ تا ۱۰ میلیون نفر در ایران مصرف‌کننده سیگار هستند، می‌گوید سن استعمال دخانیات به ۱۲ سال رسیده است.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا مسجدی، روز شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۰، با اعلام این خبر گفته که حدود ۲۰ تا ۲۲ درصد مردان در ایران سیگاری هستند و این میزان در زنان کمتر از ۳ درصد جمعیت آن‌ها است.

او همچنین گفته است ۳۵ درصد دانش‌آموزان و دانشجویان دختر تجربه مصرف قلیان را دارند که اگر تعداد ۵ درصد آن‌ها دخانیات مصرف کنند، «ارقام وحشتناک» خواهد بود.

دبیرکل جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات همچنین نسبت به افزایش واحد تولیدی محصولات دخالی طی دهه اخیر، از ۷ واحد به ۲۱ واحد، در حالی که دیگر صنایع کشور تا ۵۰ درصد تعطیل شدند یا با یک سوم قدرت کار می‌کنند، انتقاد کرد.

او همچنین گفته است: «دو سال قبل اعلام کرد خارجی‌ها حدود ۳۸۰ میلیون یورو در ایران سرمایه گذاری کردند و خوشحال بودند اما ۷۰ درصد این رقم در حوزه دخانیات بوده است؛ یعنی ژاپنی‌ها به جای اینکه در ایران کارخانه تویوتا راه اندازی کنند در مناطق آزاد انزلی و قشم کارخانه سیگار می‌زنند».

مسجدی با اشاره به اینکه گردنش مالی شرکت دخانیات، ۴۰ هزار میلیارد تومان است، می‌گوید علاوه بر بیماری‌هایی که متعاقب مصرف دخانیات افراد را درگیر می‌کند سایر هزینه‌هایی که مصرف دخانیات به خانواده‌ها و جامعه وارد می‌کند به بالای ۱۴۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

واکنش عفو بین‌الملل به آزار و اذیت خانواده‌های دادخواه؛ تشدید فشارهای امنیتی و قضایی در آستانه سالگرد اعتراضات

 - عفو بین‌الملل به تشریح آزار و اذیت امنیتی، قضایی و روانی خانواده‌های دادخواه از سوی جمهوری اسلامی پرداخته و خواستار احترام حکومت «به حق ا...