۱۴۰۲ مرداد ۳۱, سه‌شنبه

با پایان ایام مرخصی؛ ویدا ربانی به زندان اوین بازگشت

 


 خبرگزاری هرانا – امروز سه شنبه سی و یکم مردادماه، ویدا ربانی، روزنامه نگار با پایان دوران مرخصی درمانی به زندان اوین بازگشت.


به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، امروز سه شنبه سی و یکم مرداد ۱۴۰۲، ویدا ربانی، روزنامه نگار به زندان اوین بازگشت.
پرتو برهانپور، وکیل دادگستری ضمن انتشار این خبر نوشت: “ویدا ربانی که ۷۲ روز پیش به دلیل سردردهای شدید به مرخصی آمده بود، امروز با اتمام مرخصی درمانی و علیرغم اینکه نظر پزشکی‌ قانونی، پرهیز از استرس‌ های روحی جهت جلوگیری از تکرار سردرد بود، به اوین بازگشت.”

خانم ربانی در تاریخ بیستم خردادماه، از زندان اوین به مرخصی درمانی اعزام شده بود.

پیشتر حمیدرضا امیری، همسر ویدا ربانی در نوشته ای ضمن ابراز نگرانی از وضعیت جسمانی همسر خود گفته بود: “پزشکان پس از بررسی جواب آزمایشات «ام آر آی» تشخیص های مختلفی در مورد بیماری همسرم داشته‌اند. از سر دردهای تیپ افزایش فشار داخل جمجمه است و احتمال لخته خون در ورید‌های مغزی تا سینوزیت حاد وجود دارد. هر گونه تاخیر در انجام معاینات و آزمایش های لازم می‌تواند حیات بیمار را به خطر اندازد و موجب نابینایی دائم گردد.”

ویدا ربانی در تاریخ ۲ مهرماه ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات سراسری توسط نیروهای امنیتی در تهران بازداشت شد. در دی ماه همان سال توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام ”اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” به شش سال حبس و به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به پانزده ماه حبس محکوم شده بود. این پرونده وی به دنبال صدور بخشنامه «عفو» مختومه اعلام شد.

خانم ربانی در تاریخ ۲۵ دی ماه ۹۸، به همراه یکی از اعضای حزب اتحاد ملت ایران، به دلیل دعوت به شرکت کردن در تجمع اعتراضی نسبت به ساقط کردن هواپیمای اوکراینی توسط پدافند نیروی هوا فضای سپاه و ابراز همدردی با خانواده قربانیان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و همان روز آزاد شد. وی مجددا در تاریخ ۲ آذرماه ۹۹ توسط نیروهای امنیتی بازداشت و نهایتا در تاریخ ۳۰ آذرماه ۹۹ با تودیع وثیقه از بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین آزاد شده بود.

خانم ربانی در این پرونده، در اواخر سال ۱۴۰۰، توسط دادگاه انقلاب تهران به ۱۰ سال حبس و محرومیت های اجتماعی محکوم شده بود. نهایتا در اواخر مردادماه ۱۴۰۱، در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران، وی از بابت اتهام “توهین به مقدسات” به پنج سال حبس تعزیری، از بابت اتهام “اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور” به چهار سال حبس تعزیری، از بابت اتهام “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به هشت ماه حبس تعزیری و به اتهام “اخلال در نظم عمومی” به هشت ماه حبس تعزیری محکوم  و تا پنج سال از فعالیت حرفه ای اعم از فعالیت در شبکه های اجتماعی، دورهمی و فعالیت سیاسی محروم شد.

ویدا ربانی، متولد ۱۳۶۸، ساکن تهران، متاهل، عضو انجمن صنفی روزنامه‌نگاران، کارشناس ارشد علوم سیاسی و کارشناس روزنامه نگاری است.


در رابطه با اعتراضات سراسری ۱۴۰۱

بازداشت مهسا امینی زن جوان ۲۲ ساله به بهانه بدحجابی توسط پلیس امنیت اخلاقی و سپس جان باختن او در زمان بازداشت به موج گسترده ای از اعتراضات سراسری در ایران دامن زد. معترضان در طولانی ترین اعتراض سراسری-پیوسته در عمر جمهوری اسلامی، با شعار محوری “زن، زندگی، آزادی” از ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ در اعتراض به عملکرد، قوانین و ساختار حکومت به خیابانها آمدند. هزاران بازداشت شده، صدها کشته و زخمی از جمله نتایج برخورد خشونت آمیز نهادهای امنیتی-انتظامی با معترضان است.

واکنش عفو بین‌الملل به آزار و اذیت خانواده‌های دادخواه؛ تشدید فشارهای امنیتی و قضایی در آستانه سالگرد اعتراضات

 - عفو بین‌الملل به تشریح آزار و اذیت امنیتی، قضایی و روانی خانواده‌های دادخواه از سوی جمهوری اسلامی پرداخته و خواستار احترام حکومت «به حق ا...