۱۴۰۲ مرداد ۲۶, پنجشنبه

موج گسترده بازداشت‌ها در آستانه سالگرد اعتراضات ملّی؛ از فعالان حقوق زنان تا فعالان سیاسی و دانشجویی


 - روز گذشته دست‌کم ۱۱ فعال حقوق زنان در شهرهای مختلف استان گیلان از جمله رشت، بندر انزلی، فومن و لاهیجان بازداشت شدند.

  - بازداشت فعالان مدنی و سیاسی در دیگر شهرهای ایران نیز در جریان است. رسانه‌های حقوق بشری از بازداشت دست‌کم ۱۵ نفر در روستاهای اطراف مهاباد و اشنویه طی روزهای گذشته خبر داده‌اند.

- کانون فیلمسازان مستقل ایران نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده که با فرارسیدن سالگرد اعتراضات، جمهوری اسلامی با «پرونده‌سازی امنیتی علیه سینماگران» در صدد سرکوب بیشتر آنان برآمده است.

پنج شنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ برابر با ۱۷ اوت ۲۰۲۳

با نزدیک شدن به سالگرد قتل حکومتی مهسا امینی و اعتراضات جنبش ملی در سال ۱۴۰۱، موج بازداشت فعالان مدنی و سیاسی افزایش یافته و تنها در روز گذشته در استان گیلان ۱۱ فعال حقوق زنان بازداشت شدند.

خبرگزاری «هرانا» گزارش داده که روز گذشته، چهارشنبه ۲۵ امرداد ۱۴۰۲، دست‌کم ۱۱ فعال حقوق زنان در شهرهای مختلف استان گیلان از جمله رشت، بندر انزلی، فومن و لاهیجان بازداشت شدند.

زهرا دادرس، زهره دادرس، نگین رضایی، متین یزدانی، فروغ سمیع‌نیا، جلوه جواهری، یاسمین حشدری، شیوا‌ شاه‌سیاه، هومن طاهری، واحده خوش‌سیرت و سارا جهانی فعالان بازداشت‌شده در استان گیلان هستند. تعدادی از این فعالان در جریان اعتراضات سال گذشته نیز بازداشت و پیش از آنهم در ارتباط با فعالیت در حوزه‌ی حقوق زنان متحمل حبس شده بودند.

بر اساس این گزارش هنوز از نهاد امنیتی یا انتظامی بازداشت‌کننده‌، علت و مکان بازداشت این فعالان اطلاعاتی در دست نیست.

وبسایت «بیدارزنی» گزارش داده که پس از مراجعه خانواده‌های بازداشت‌شدگان مسئولان قضایی «از ارائه‌ی هر گونه توضیحی پیرامون نهاد بازداشت‌کننده و محل نگهداری آنها خودداری» کرده‌اند.

بازداشت فعالان مدنی و سیاسی در دیگر شهرهای ایران نیز در جریان است. رسانه‌های حقوق بشری از بازداشت دست‌کم ۱۵ نفر در روستاهای اطراف مهاباد و اشنویه طی روزهای گذشته خبر داده‌اند.

هیوا شباهنگ، ایوب میرازیی، شیروان خضری، هدایت خسته، شیرکو نصیری و اشکان رسولی از جمله شهروندان بازداشت‌شده‌ای هستند که نهاد بازداشت‌کننده، اتهام و محل نگهداری‌شان مشخص نیست.

فرمیسک بابایی، عمر حسین‌ زاده و حمزه قانعی نیز توسط نیروهای امنیتی در شهرهای پاوه و پیرانشهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

وبسایت حقوق بشری «هه‌نگاو» گزارش داده که روز چهارشنبه ۲۵ امرداد ۱۴۰۲ تعدادی از بازاریان سقز هم تحت فشار قرار گرفته‌اند تا تعهد کتبی بدهند که در سالگرد کشته شدن مهسا امینی در اعتصابات احتمالی شرکت نخواهند کرد.

در تهران نیز نرگس سرداری همسر مهدی اعتمادسعید که درباره بازداشت همسرش اطلاع‌رسانی می‌کرد به همراه کودک خردسالش بازداشت شده است. این کودک خردسال ساعاتی همراه مادرش در بازجویی حضور داشته است. مهدی اعتمادسعید هنرمند تئاتر و تسهیل‌گر مهارت‌های فردی و متخصص بازی‌درمانی کودکان ۷۰ روز پیش بازداشت شد.

مهدی اعتمادسعید در پروژه‌‎‌ای اجتماعی به نام «پرتآپ» با «هدف شاد کردن کودکان» به شکل «داوطلبانه، عام‌المنفعه» در پارک‌ها یا مناطق محروم و سانحه‌دیده، با مشارکت داوطلبان مردمی با بچه‌ها بازی می‌کرد.

الهه عسکری عکاس و بلاگر اینستاگرامی شهروند دیگری است که در روز چهارشنبه در تهران بازداشت و به زندان اوین منتقل شده است. بر اساس گزارش‌ها الهه عسکری پس از مراجعه به اداره گذرنامه برای دریافت مدارک توقیف‌شده‌ای، از طرف ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شده است.

این هنرمند جوان پس از بازداشت، محل سکونت او تفتیش شده و او در تماسی تلفنی اطلاع داده که به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شده است.

عالیه مطلب‌زاده، فعال مدنی و زندانی سیاسی پیشین، نیز در اینستاگرام خود خبر داده که پس از تجمع زنان تبریز در اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه، نگار خیاوی، رقیه کبیری و فاطمه داداش‌زاده، به اداره اطلاعات تبریز احضار شده‌اند.

کانون فیلمسازان مستقل ایران نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده که با فرارسیدن سالگرد اعتراضات، جمهوری اسلامی با «پرونده‌سازی امنیتی علیه سینماگران، درصدد سرکوب بیشتر آنان برآمده است».

در این بیانیه که در حساب اینستاگرام این کانون منتشر شده، آمده که «حکومت در تمام چهار دهه پس از انقلاب اسلامی، تلاش کرد تا با انحصار و تمامیت‌خواهی در سینما، از آن ابزاری برای پروپاگاندای خود بسازد و هر نوع صدای معترض و منتقد را خاموش کند.»

این بیانیه افزوده که «اما با وجود سانسور، جریان مستقل در سینما ابتدا به شکل آشکار و در ادامه به‌خاطر خفقان و بازداشت سینماگران به صورت زیرزمینی شکل گرفت و در برابر سینمای حکومتی مقاومت کرد.»

کانون فیلمسازان مستقل که خود نیز بعد از اعتراضات اخیر شکل گرفت، اضافه کرده که جریان سینمایی مستقل در ایران بعد از «جنبش زن، زندگی، آزادی جدی‌تر و قدرتمندتر شد. در طول یک سال گذشته شاهد خلق آثار تازه و متفاوتی بودیم که از پذیرش حجاب و سانسور حکومتی سر باز زدند و تلاش کردند تصویری واقعی از نسل جوان، زنان و جامعه نشان دهند.»

واکنش عفو بین‌الملل به آزار و اذیت خانواده‌های دادخواه؛ تشدید فشارهای امنیتی و قضایی در آستانه سالگرد اعتراضات

 - عفو بین‌الملل به تشریح آزار و اذیت امنیتی، قضایی و روانی خانواده‌های دادخواه از سوی جمهوری اسلامی پرداخته و خواستار احترام حکومت «به حق ا...