۱۴۰۲ مرداد ۲۵, چهارشنبه

آمریکا از ایران خواسته به روسیه پهپاد ندهد


 بنا بر گزارش روزنامه «فایننشال تایمز» دولت آمریکا در جریان مذاکرات غیرمستقیم اخیر، از تهران خواسته از تجهیز روسیه به پهپاد خودداری کند.


در گزارش این روزنامه بریتانیایی که روز چهارشنبه ۲۵ مرداد منتشر شده، با استناد به اظهارات یک مقام ایرانی و یک منبع دیگر که از مذاکرات اخیر بین تهران و واشینگتن آگاه هستند، اما هویتشان افشا نشده، نوشت که آمریکا در این مذاکرات درخواست کرده که ایران ارسال قطعات برای پهپاد به روسیه را متوقف کند.

فایننشال تایمز از قول مقام ایرانی نقل کرده که تهران ضمن انکار رسمی تجهیز روسیه به پهپادهایی که در جنگ در اوکراین به کار می‌رود، بارها از مسکو خواسته تا از استقرار و استفاده از این پهپادها در این درگیری خودداری کند، اما آمریکا خواهان «گام‌های مشخص‌تری» از سوی ایران در این زمینه شده است.

بنا بر این گزارش این درخواست بخشی از «تفاهم نانوشته» اما «گسترده‌ای» است که در تماس‌های اخیر در قطر و عُمان عنوان شده است.

براساس جزئیاتی که تا کنون از توافق تهران و واشینگتن منتشر شده، قرار است در ازای آزادی چند ایرانی از زندان‌های آمریکا و دستیابی تهران به شش میلیارد دلار پول‌های بلوکه‌شده ایران نزد بانک‌های کره جنوبی بابت نفتی که ایران در سال‌های گذشته به آن کشور فروخته، جمهوری اسلامی پنج زندانی آمریکایی را که دست‌کم سه تن از آنها دوتابعیتی هستند، آزاد کند. این افراد به تازگی از زندان به حصرخانگی منتقل شده‌اند.

فایننشال تایمز از قول یک منبع دیگر نوشته که هرچند تبادل زندانی به اقدامات تنش‌زدایی مشروط نشده، اما می‌تواند به ایجاد اعتماد متقابل کمک کند. به نوشته این روزنامه، خواسته ایران از آمریکا نیز این بوده که از شریکان اروپایی خود بخواهد تا از فشار بر ایران و اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران، که ممکن است از اوایل پاییز امسال وضع شود، خودداری کنند.

مقامات جمهوری اسلامی و آمریکا هنوز واکنشی به گزارش این روزنامه انگلیسی نشان نداده‌اند.

وزارت دفاع آمریکا به‌تازگی در نمایشگاهی با ارائه قطعات پهپادهای ساقط شده ایرانی، آن‌ها را بخشی از مستندات تجهیز روسیه به پهپادهای انتحاری ایران معرفی کرد.

آمریکا اوایل بهار امسال اعلام کرد که در پی سفر یک هیئت ارشد نظامی ایران به روسیه در سال گذشته، مسکو یک کارخانه مونتاژ پهپادهای ایرانی در تاتارستان برپا کرده و در حال تکمیل سریع آن است.

نیروی هوایی اوکراین در یک ماه اخیر که حملات روسیه به اوکراین، از بعد از لغو توافق صدور غلات افزایش یافته، بارها اعلام کرده که در بسیاری از حملات هوایی روزانه روسیه علیه شهرهای مختلف اوکراین، «پهپادهای شاهد» ایران را سرنگون کرده است. 

واکنش عفو بین‌الملل به آزار و اذیت خانواده‌های دادخواه؛ تشدید فشارهای امنیتی و قضایی در آستانه سالگرد اعتراضات

 - عفو بین‌الملل به تشریح آزار و اذیت امنیتی، قضایی و روانی خانواده‌های دادخواه از سوی جمهوری اسلامی پرداخته و خواستار احترام حکومت «به حق ا...